Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE

Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE - 13336080 1187894294568063 896218109888941703 n

Există momente în care vrei să faci altceva? Te-ai săturat să lucrezi ca un robot și ai vrea să faci ceva care să îți mângâie sufletul. Una dintre meseriile căutate în aceste zile este cea de ghid de turism/ agent de turism. Ce calități ai nevoie pentru o astfel de carieră? Bună întrebare, hai să aflăm împreună. Inainte de toate, fac o mărturisire. Când am decis să fac această specializare, am vrut să îmi dau mie o șansă. Am vrut să văd cum se vede turismul și din interor, am vrut să simt, să aflu, să experimentez.  Am 35 de ani, am toata viața înainte ca să pot să iau în calcul orice plan, orice experiment, orice idee…oricât ar părea de ciudată celorlalți. Nu sta să te întrebi ce zice lumea, dacă vrei o schimbare…FĂ-O! E pentru TINE! Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE

Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE - interviu ghizi 11 size10

Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE - 13015113 1079968655374870 993774743206604712 n 150x150Adriana Nica Director Executiv J’info Training

Cum este să transformi pasiunea unora în meserie?  Este ca atunci când te trezeşti dimineaţă dintr-un vis frumos şi când deschizi ochii constaţi că visul continuă în realitate. În 2013 când am aterizat în domeniul turismului, parcă veneam de undeva de departe. Îmi iubesc ţara de când mă ştiu. Şi o văd încă atât de frumoasă, o văd în continuare cu ochii copilăriei… Dar au trecut atât de mulţi ani până să înţeleg că locul meu era într-un domeniu care este aproape de suflet. Şi acesta este turismul. Am o vorba care îmi place tare: “Am un vis. Se numeşte România.”. În 2016 acest vis prinde contur din ce în ce mai clar. Până acum pregăteam oameni care erau atraşi de profesia de agent de turism sau ghid. Acum este mai mult. Mult mai mult. Ajung oameni care exact cum spui au o pasiune; care străbat weekend de weekend ţara în lung şi în lat. Întâlnesc oameni de-ai locului, ascultă poveşti, învaţă; experimentează trasee. Construiesc o poveste care încet-încet se transformă în pachete turistice. Numărul turiştilor străini care ajung în România este în creştere. Şi continuă să crească. Se dezvoltă nişe şi pentru străinii care ajung în interes de afaceri. Cei mai mulţi vin în Bucureşti. Şi, o mâna de oameni pricepuţi au început să se pregătească şi îi ghidează către aceste locuri de basm care sunt pretutindeni în România. Fie că vorbim de Valea Prahovei (destinaţia cea mai apropiată de Bucureşti), fie că vorbim despre Bucovina, Ardeal (cu Maramureş) sau Delta Dunării.

Mai sunt şi bloggerii care nu doar că imortalizează prin imagini şi cuvinte locurile parcurse, ci transmit virtual povestea poporului român, rescrisă acum. Şi de ce nu, sistemul “walkabout free tours” care se dezvoltă din ce în ce mai mult în Bucureşti şi care se va extinde curând şi în alte oraşe ale ţării. Mai sunt şi filmările făcute în călătorii, prelucrate să se apropie cât mai mult de cele profesioniste, cărora li se adaugă şi o poveste a traseului şi care pot fi găsite pe youtube. Se dezvoltă şi turismul montan şi de aventură şi turismul rural în care turiştii sunt implicate până la interacţiunea directă cu animalele domestice gazde îmbinată cu plăcerea de a găti chiar ei preparatele tradiţionale specifice locului/ regiunii respective. Aşa se uneşte omul cu natură; un proces care am uitat să îl mai facem de mai bine de 50 de ani. Avem nevoie de astfel de proiecte dedicate atât pentru români cât şi pentru străini.Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE - 10360832 747028262002246 6734202025984217864 n

foto: Andreea Săvulescu

Se intensifica şi traseele ghidate în Delta Dunării, şi traseele istorice pe cărările străbunilor către cetăţile dacice cunsocute sau mai puţin cunoscute nouă precum şi vechi lăcaşe de cult cum ar fi Şinca Veche, triunghiul Nămăieşti – Corbii de Piatră – Cetăţuia Negru Vodă sau Ţară Luanei (zona Buzăului). La acestea se adaugă peşteri celebre şi misterioase, pline de legende (Polovragi Ialomicioarei) şi vârfuri de munte unde toţi cei care ajung se simt în altă lume (Bucegi, Retezat, Ceahlău, etc).

Toţi aceşti temerari care vin cu noul curent încet dar sigur vor schimbă mentalitatea românilor şi a turiştilor străini. Cu ei, integrându-se într-un mecanism care îşi pune roţile în mişcare, se adaptează la cerinţele pieţei şi serviciile. De asemenea, se dezvoltă şi segmentul hotelier. Mai rămâne…infrastructura…Într-un cuvânt: Visul România devine realitate. Realitatea pe care o creăm toţi cei care credem că nimic nu este bătut în cuie şi lucrurile se pot schimba.

2. Vin şi persoane care vor să se reprofileze?

Printe cursanţi avem şi persoane care doresc să se reprofileze. Unii dintre ei reuşesc să facă schimbarea rapid, alţii mai greu – fie pentru că amână, fie pentru că sunt restrictionati de împrejurări.

Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE - 13336080 1187894294568063 896218109888941703 n

foto: Mihai Andrei Caţan

3. Ce calităţi trebuie să ai să profesezi ca ghid de turism ?

Multe. Meseria de ghid nu este una uşoară. Ca orice meserie care implică comunicarea directă cu clienţii. Pe lângă comunicare, ghidul este într-o continuă mişcare. Dintr-un tur într-altul. Nu ajunge bine acasă că pleacă din nou. Trebuie să fii făcut pentru asta. Şi cu o sănătate de fier. Şi chemarea de a fi permanent în mişcare. Ghidul este o persoană aflată în căutare de noi provocări. Locuri vechi sau noi pentru el, are nevoie să citească permanent, să fie la curent cu noutăţile şi alte informaţi care să le capteze atenţia turiştilor.

Un ghid excelent, pe lângă comunicare, este şi un bun psiholog. Pot apărea situaţii neprevăzute pe care va fi nevoit să le gestioneze. Oamenii sunt greu de mulţumit. Şi teoria, demonstrată prin practică spune că nu pot fi mulţumiţi toţi oamenii în acelaşi timp. Să gestionezi un grup necesită abilităţi deosebite. Când ghidul face această meserie cu pasiune, poveştile pe care le transmite captează atenţia într-un asemenea mod încât se transformă în magie.Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE - 12705309 1040306882674381 6332800394358696794 n

foto: Anna-Maria Tufăreanu

4. Dar ca agent de turism?

Agentul în primul rând este un vânzător. Şi nu vinde ceva palpabil, accesibil imediat clientului. Vinde “vise”. Ca să le vândă bine, adică să îi dea clientului ce are nevoie pentru că atunci va fi cu adevărat mulţumit, are nevoie să stăpânească foarte bine comunicarea asertivă şi tehnicile de vânzare. Are nevoie de abilitatea sau exerciţiul de a pune întrebări; şi nu orice fel de întrebări ci întrebările potrivite, la momentul potrivit. Să fie capabil să poarte un dialog cu clientul, să ştie să negocieze, să depăşească obiecţiile. Să valseze cu eleganță. Vânzarea nu este monolog. Este interacţiune. Şi mai are nevoie să fie şi un fin psiholog.Ai vrea să îți schimbi JOB-ul? Uite o IDEE - dreams

5. De crezi că turismul din România nu este bine promovat. Ce lipseşte?

În primul rând pentru că nu avem o legislație suportivă pentru promovarea turismului. Nu există suficientă susţinere din partea organismelor şi instituţiilor locale şi naţionale. Românii sunt obişnuiţi să nu creadă în ţară lor; cu toate acestea suntem într-un proces de schimbare a mentalităţii. Pentru turismul extern, doar sectorul privat a investit în promovare şi românii s-au obişnuit să meargă în: Turcia, Grecia, Bulgaria… Disponibilităţi financiare prin accesarea de fonduri europene există, dar nu sunt gestionate corespunzător pentru a profită la maxim de acestea. Prea multă birocraţie, proiectele se aprobă cu întârziere, totul se face pe fugă, banii pentru investiţiile făcute în avans de decontează după multe luni, etc. Un sistem greoi. Mai este şi mentalitatea multor funcţionari din instituţiile locale şi naţionale, care au preluat de la înaintaşii lor sistemul, comportamentul, modul de lucru, etc. Şi aici sunt schimbări, dar cu paşi mici, aproape invizibili.

Temerarii rămân firmele private cu iniţiativă care să propună proiecte de promovare internă şi externă a României, şi care încet dar sigur vor sparge gheaţă. După ei, după un timp vor veni şi ceilalţi.

foto: incont.stirileprotv.ro

Citeste si :

 

Comentarii


Autorul este singurul responsabil pentru comentariile postate pe acest site si isi asuma in intregime consecintele legale, implicit eventualele prejudicii cauzate, in cazul unor actiuni legale impotriva celor afirmate.